Jak radzić sobie z irytującymi współpracownikami
Czy pracujesz z kimś, kto na serio Cię irytuje? Czy jest w twoim biurze ktoś, kogo nawyki i wzorce zachowań po prostu doprowadzają cię do szału? Kiedy pracujesz osiem godzin dziennie w bliskim sąsiedztwie z innymi ludźmi, to tylko kwestia czasu, zanim niektórzy z twoich współpracowników naprawdę zaczną działać ci na nerwy. Problem ten jest znacznie bardziej powszechny niż mogłoby się wydawać.
Poniżej lista zachowań w biurze, które irytowały pracowników w jednej z badanych korporacji:
- „Sposób, w jaki moi współpracownicy oczyszczają gardło i przeżuwają jedzenie”.
- „Moi współpracownicy nie wykonują swojej pracy, tylko stwarzają niepotrzebne utrudnienia dla innych w dziale”.
- „Ona ciągle pstryka gumą do żucia, podczas gdy cały dzień rozmawia przez telefon ze swoimi przyjaciółkami”.
- „On je jogurt i nawet kiedy kubeczek jest pusty, nadal skrobie dno plastikową łyżeczką”.
- „Wtrąca się do moich rozmów, a potem przypisuje sobie zasługi za moją pracę”
- „Grają w gry komputerowe i robią zakupy online przez cały dzień”
- „On może być niesamowicie irytujący po prostu stojąc – nie trzeba wiele”
- „Ona mówi o wiele za głośno – do wszystkich – przez cały dzień”
- „Ma taki dziwny styl śmiania się – i wydaje się, że śmieje się ze wszystkiego”
- „Wyciera nos w ramiona”
- „Ma okropną higienę osobistą – i po prostu śmierdzi – ale nikt jej tego nie powie”
- „On zawsze wygrzebuje wosk z uszu końcem długopisu”
- „Ona nuci tę samą melodię w kółko, przez całe dnie”
Czy nie jest trudno uwierzyć, że niektóre osoby mogą być tak nieświadome tego, jak ich zachowanie wpływa na innych w miejscu pracy? A jednak tego typu problemy pojawiają się niemal w każdej firmie.
Jak to wpływa na Twoją produktywność?
W takich okolicznościach łatwo zrozumieć, dlaczego nie możesz się doczekać 17:00, aby uciec z tego cyrku.
Irytujące zachowanie i często powodowane przez nie kłótnie między pracownikami mogą być kosztowne. Jeśli irytujące zachowania nie ustaną, z pewnością obniżą Twoją produktywność. Zrobisz wszystko, aby uniknąć tej irytującej osoby, co może uniemożliwić wykonanie ważnej pracy. Będziesz sfrustrowana i coraz bardziej niezadowolona z pracy, więc prawdopodobnie zaczniesz przychodzić do pracy później i wychodzić wcześniej niż zwykle – co również zmniejszy wydajność.
Jak to wpływa na Twoje morale?
Jeśli uda Ci się rozwiązać problem ze sprawcą w rozsądnym czasie, nie powinno to mieć większego wpływu na Twoje morale. Ale jeśli twoje skargi pozostaną bez odpowiedzi i nic nie zostanie zrobione z problemem, możesz stać się bardzo rozczarowana i zniechęcona. Nikt nie lubi pracować w sytuacji, w której nie czuje się wysłuchany.
Co możesz zrobić, jeśli taka sytuacja stanie się krytyczna?
Najlepszym podejściem będzie dyplomatyczne poinformowanie współpracownika, że niektóre z jego działań Cię irytują. Wierz lub nie, ale druga osoba, która przejawia to irytujące zachowanie, może po prostu nie być świadoma tego, co robi! Kiedy usłyszy twoją skargę, denerwujące nawyki mogą po prostu ustąpić.
Po próbie rozwiązania problemu bezpośrednio z irytującym współpracownikiem, jeśli to nie przyniesie rezultatu, przekaż swoje uwagi kierownictwu. W tym momencie to na kierowniku działu lub menedżerze wyższego szczebla spoczywa odpowiedzialność za rozwiązywanie tego typu problemów.
Jeśli Twoje skargi nadal „nie milkną” i nic się nie zmienia, postaraj się o przeniesienie do innego działu lub na inne stanowisko. A jeśli to nie zadziała, prawdopodobnie nadszedł czas, aby poszukać nowej pracy w innej firmie lub zmienić swoją metodę pracy na pracę zdalną. To możliwe jeśli Twoje obowiązki to np. praca przy komputerze. Wykorzystanie narzędzi takich jak WYSIWYG HTML Editor, pozwala na bezproblemową pracę z domu.